Pages

love is blind

siapa yang tak kenal, ahmad danish hakim?pelajar upper six science one(U6S1)..dia adalah pelajar terhensem skali di sekolah aku..dahlah hensem,pandai pulak tu..bertuah sape jadi girlfriend die..kalo aku jadi,perghhh..dunia ni aku yang punya tau!tapi,hakim mesti suka perempuan yang kurus,cantik..cun..ayu..aku??huhu..memang out la beb!
************************************************************************************
"nisha,awak dah hantar buku add maths ke belum?"kata cikgu esteala,guru addmath aku yang putih melepak..namun,aku tak dengar sebab mengelamunkan hakim..
"nisha!nisha!"suara cikgu esteala makin meninggi..geram sungguh hatinya apabila aku terus membisu..
"ye cikgu,ade ape??"aku terjaga dari lamunan aku yang berangan menyambut valentine's bersama hakim..
"saya tanya,awak dah hantar buku add maths ke belom??"cakap cikgu esteala sekali lagi..
"kejap ye cikgu,"kata aku sambil terkebil-kebil mencari buku addmaths di dalam beg sekolah tropicana life aku..
"awak ni nisha,sejak akhir-akhir ni,banyak mengelamun.kalau saya tengok results awak teruk,saya akan letak awak kat kelas bawah..,"amaran cikgu esteala..sesungguhnye,die mahu melihat anak didiknye cemerlang dalam pelajaran addmaths...
"sorilah cikgu..results saya kali nie mesti excellent punya..cikgu,ini bukunya.."kata aku meminta maaf sambil menghulurkan buku latihan addmaths ku..puan esteala keluar dari kelas..yezaaa...sekarang ni cikgu takde..boleh la aku sambung berangan aku balik,bisik hatiku..namun anganku diganggu oleh hana dan haziq..
"eh sha,aku nak menyampaikan pesan dari budak terhensem dari sekolah ni untuk ngko..ko nak dengar tak??"sampuk haziq tibe-tibe..
"apa bendanya?korang nie aku nak berangan lah..jangan kaco aku..dah dah..blah!"
"ala,rileks la..kitorang dua orang penat ponteng kelas nak bawak berita hot ni kat ko..haaaaaaaa...mesti ko berangankan hakim kan??"kata hana pula..
"eh,mana korang tahu nie??eh,cepatlah..ape ceiteranya??"kataku excited..
"ha,tadi kitorang terserempak dengan hakim kat library,dia tanyalah kitorang,kenal tak nisha 5 Adil.."
"pastu dia cakap ape lagi??"kataku lagi..
"dia suruh kitorang kim salam dekat ngko..ape macam??ko nak jawab ke tak salam die nie??"kata haziq..
"eh,betulke nie??korang jangan nak mainkan aku.ape-ape pun waalaikumsalam..,"kataku pula..
"la..watpe la kitorang nie tipuu kau.."kata hana pula..
"ye lah,hakim tu takkanlah suke pompuan cam aku ni..dahlah chubby,tak cun pulak tuh.."kataku merendah diri..huhu..
"mana de sha..tengok aku ni..hensem..tapi si hana ni tak cun,"kata haziq..
"oh,pandailah awak mengata saye plak he??"siap !"
kata hana yang sakit hati mendengar kat boyfriends nye..mereka pulang semule ke kelas 5Cekal..aku apalagi,makin happy lah..sampai family aku cakap aku nie macam orang tak siuman..sengih sensorang 24 ja tanpa henti..baru kim salam tuh..

***

"good morning,teacher,can i meet nisha for a while??"tanya gadis cina dari tingkatan 6 atas kepada puan kokilam,guru sejarah aku..eh ade bunga..untuk aku ker??harap-harap untuk aku ler..harapan aku makin bertambah apabila akak cina itu menuju ke arah aku..
"happy valentine's day nisha"kata akak cina itu setelah menghulurkan 3 kuntum bunga ros kepada aku..aku menyambutnye..dari ahmad danish hakim,wow!girangnya hati aku..aku menghidu bau bunga itu..takde lah wangi sangat pun..saje je aku buat macam tu,ala macam adegan dalam drama kat tv tuh..aku pasti pelajar kelas aku yang lain mesti rase terkejut..ye lah,syaza yang paling cun dalam kelas aku pun tak dapat,inikan pulak aku yang tak lawa nie..tapi mungkin dorang tak heran kot..biase ar..aku kan pandai dalam setiap subjek..mungkin ade secret admire ker??huhu..
aku makin pasti bahawa hakim suke kat aku bile hana dan haziq memberitahu aku bahawa hakim ingin bertemu dengan aku di perpustakaan selepas tamat waktu sekolah..yahoo..tak sabarnye..jerit hatiku girang..huhu..loceng dah bunyi!g cermin kat toilet dulu..biase ar nak kena betulkan tudung dulu..wokeyh,cun dah!heheh..puji diriku sendiri..
semakin aku menghampiri perpustakaan,semakin berdebar-debar pulak perasaan aku..rileks nisha..rileks!cool beb!aku masuk mecari-cari kelibat hakim..ha..tu die..owh abg hakim..hensemnye ngkau..ahahha..
"assalamualaikum,abg hakim,"ucapku di depan abang hakim.
''waalaikumsalam..awak siapa??,"tanya hakim..ciss mamat nie..takkan tak kenal aku kot..die yang selalu kim salam akt aku tu apebendanye..
"takkan abg hakim tak kenal saye??anna nisha radzi,5 adil..kan abg selalu kim salam kat saye melalui hana dan haziq..lepas tu hari tu bagi bunga kat saye,"kataku cube berlagak cool..
"owh,hana dan haziq??dua org tu memang suke sangat kenakan orang..dulu ade gak girls yang pernah kena macam awak..dorang saje je mengusik,"kata hakim..aku cuba menahan malu..aku dapat merasakan darah naik ke muke dgn begitu laju..rileks nisha!cool beb!siap ar hana dan haziq!!
"erm,takpelah abg hakim..maybe saye terkena april fool di bulan februari kot..huhu,"kataku sambil mengundurkan dir..malu seyh!
"nisha,kalau awak tak keberatan,boleh study same dengan saya dgn kak zara..kak zara die pergi toilet kejap,"kata hakim pula..aku tahu,die cube untuk menjage hati aku..
"takpe lah..saya selesa study sendiri,"aku berkate dengan nade yang pebuh dengan kekecewaan..
siapa yang tak kenal dengan kak zara??atau lebih tepat lagi kak mya zara bt azman badri..ayah beliau seorang bussinessman yang terkenal..cun,cantik ,jelita,kurus,ramping..memang itulah kak zara..baru je aku bercakap dalam hati,tetibe ade orang panggil aku..
"nisha,nisha,"kak zara rupenyer..
"nisha,nanti tolong akak buat pengumuman pasal meeting pandu puteri ye,"kata kak zara dengan penuh kelembutan..so,sape tak cair??aku hanya menggannguk..
dan aku pasti..hakim mesti tengah terkekeh menggelakkan aku..dahlah chubby!tak cun!ade hati dengan aku..aduhai!takpe nisha!rileks..

***

dah 3 tahun semua itu terjadi..selepas mendapat results spm yang gempak,aku pun melajutkan pelajaran di sebuah universiti tempatan..walaupun ramai jejaka-jejaka yang mendampingi aku ketika itu,namun aku tetap single..aku gembira dengan hidup aku sekarang..dah takde orang macam hana dan haziq!kalau ada pun,aku tak akan percayakan dorang.ini sebab dalam jiwa aku ada satu perasaan,yakni,semangat cintakan diri sendiri!!

ramai kawan2 di kampus memujiku..bukan sebab aku sentiasa mendapat keputusan yang cemerlang setiap kali peperiksaan,tapi sebab aku dah semakin kurus..nampak la ayu sikit..aku memuji diri sendiri pulak..aku pun kurang pasti berat badanku turun..aku tak berdiet..owh,mungkin sebab selalu berjalan kaki..arghh..entahlah,malas aku nak pikir..

cerita tentang hakim,dah lama aku tak dengar.berita last yang aku tahu,hakim sambung blajar di UK..anak orang kaya,bolehlah..kalau aku kaya,dah lama aku suruh parents aku hantar gi sane..tentang kak zara pulak,die dah terjebak dalam bidang modelling..memang sesuai sangatlah..ade pakej!!

*****************************************************************************

"lisda,aku nak gi library ni,kalo ade orang yang nak jumpa aku,cakap aku ade kat sane,"kataku sebelum meninggalkan bilik..

"sapa pulak la nak jumpe engko?"kata lisda pula..

"ye lah,kan aku anna nisha radzi dah masuk majalah siswa kampus kita,"kataku berseloroh..

"apa-apa aje lah kau ni sha..nanti aku suruh dorang buat appointment ok,"kata lisda..roomateku yang paling sporting..

aku memang nak ke library nak cari bahan rujukan mengenai perundangan..aku sebenarnye tak minat course law,tapi sebab nak sambung cita-cita bapak aku yang nak jadi lawyer,aku berkorban..

di perpustakaan,mata aku liar mencari buku Undang-undang siber Malaysia..ha,dah jumpa!belum sempat aku menariknya buku itu dari rak,ada orang lain turut menariknya dari tangan aku..dan akhirnya,beberapa buah buku jatuh di tempat aku..

"erm,sorry.saya tak perasan awak nak ambik buku ini jugak,"kata seorang mahasiswa lelaki..memang salah dia!aku tak puas hati..nasib baik dia menolong aku mengankat beberapa buah buku yang jatuh bertaburan di atas lantai..aku memalingkan muka kearahnya.wah!sweet jgak mamat nie..arghhh..dia ni entah2 spesis cam hakim kot..

"eh,awak yang keluar kat majalah siswa kampus kan??apa tu name awak..ermm..ha! anna nisha radzi budak perundangan!"kata lelaki itu bersemangat..

"ye saye,kenapa??"kataku sambil mengambil buku yang aku carik tadi semula..aku melangkah ke arah satu sudut di perpustakaan..tempat kegemaran aku..mahasiswa itu turut mengekori ku..nak ape mamat nie??..

***

“tak lah,saya nak berkenalan dengan awak..bukan senang nak dapat kawan dengan budak top macam awak ni..patut la pandai,rupenye hari-hari awak datang library..saya selalu perhatikan awak,”kata mahasiswa tu lagi..

“owh,ye ler..terima kasih je lah kerana memperhatikan saya iyer..so,ape awak nak buat sekarang nie??saye rase lebih baik awak ambik buku awak and bace..”kataku dalam nada tegas..hish..ape la mamat nie nak..

“saya taknak..saya nak sembang dengan awak,ops..nama saye iman..iman izhar..,”kata iman lagi..

“encik iman,awak nampak tak sign tu,jangan bercakap,”kataku lagi dengan nada sedikit meninggi..

“owh,sign tu dah lame saya perasan..jom pergi cafĂ©..saya belanja,”kata iman bersungguh..

“maaf,saya nak study,”balasku tanpa memalingkan muke ke arah iman..

“lah,sombongnye awak ni..saye yang hensem ni pun awak taknak ker??”balas iman pula..

“saya tak kisah apa yang awak nak cakap pasal saya..sombong ker,,tak cun ker,ape ker..saya memang susah nak percaya dengan lelaki setelah saya penah dikenakan dulu,”kata aku tegas..aku bangun dari tempat itu dah beralih ke sudut meja yang lain..

Iman pasti tak mengerti..lantaklah die..asalkan aku bahagia!


Dah lama aku tak pergi ke perpustakaan..rindunya aku..aku sendiri tak pasti..sama ada aku rindu pada perpustakaan atau rindu mendengar celoteh iman yang kadangkala menceriakan hari-hari aku..esok aku pergi la..arghh..lambat la nak tunggu esok..pergi hari nie lah..

“saya nak berkawan dengan awak nisha..saya bukan macam lelaki lain yang mementingkan rupe..saya tak heran semue tu..saya betul ikhlas dengan awak..lagipun saya masih solo..saya harap awak fikirkan benda ini sedalamnye..jangan kerana awak pernah dikenakan oleh kawan-kawan awak,awak tolak semue lelaki mentah-mentah,”itulah kata-kata iman yang masih terngiang-ngiang di telinga aku..

Setelah melakukan solat isthikharah,aku pasti,iman adalah untuk akuu..owh iman!aku akan datang untuk berjumpa dengan engkau..

Mataku liar mencari kelibat iman..selalunye die duduk di sudut kanan itu..tapi hari nie takde pulak..mana pulak die pergi..

“excuse me,are you miss anna nisha radzi??”tegur seorang pelajar cina yang ku rase kan same semester dengan aku..

“yes,I am..”kataku..

“last night, debate club was having farewell party for iman izhar..he is going to London for his cancer treatment,”kata mahasiswi cina itu dengan penuh kesopanan..

“what???!!”kataku terkejut dengan kenyataan itu..

“and he left you this,okey,I go first,”kata pelajar cina itu lalu menghulurkan sebuah kotak merah..aku membuka kotak itu..diari??aku membelek sehelai demi sehelai muka surat diari itu..iman melahirkan ape yang die rase dalam diari itu..tentang aku..tentang care aku..tentang perangai aku..dan..tentang perasaan die terhadap aku..

Imannn!!!!!!!!!!!!!jangan tinggalkan aku dengan diari ini…

***

hidup harus diteruskan..aku akui,tanpa iman yang selalu mengganggu aku satu ketika dulu membuatkan aku bosan berada di library..tapi ape nak buat..life's go on kan..

hari ni hari yang paling bersejarah dalam tempoh aku bergelar pelajar universiti malaya..graduation day!alhamdulillah aku dikurniakan dengan anugerah pelajar kelas pertama dan turut mendapat anugerah dekan..wowo!bangga gila..

sedang aku rancak berbual dengan lisda,hidayah,athirah dan beberapa teman sekuliah ku,tibe-tibe ade satu suare yang memanggilku dari arah belakang..

"anna!"anna??takde sape yang pernah panggil aku anna sebelum ini..dan suare itu ..suare itu seperti aku pernah mendengarnye..lalu aku menoleh ke belakang..

"iman??"kataku seakan menjerit..ya Allah..betul kah insan di depan ku ni adalah iman??iman kelihatan berisi sedikit..tetapi raut wajahnye masih same..masih kelihatan innocent..

"iman,macam mane sekarang??"tanyaku dalam nada segan silu..

"alhamdulillah,saya semakin sihat sekarang nie..selepas operation tersebut saya sambung belajar di london..ye lah,orang kat sini tak sudi,"kata iman seakan merajuk..aduhai,merajuk plak mamat sorang nie..aku hanya tersengih seperti kerang busuk..kawan-kawan ku di belakang mule bergosip..

"nisha,iman ade kat depan mate tuh,ape lagi??"kata lisda mengusik ku..aku segan lah..ala iman nie,lembab lah..taknak propose aku ker..

"nisha,saya nak berterus terang dengan awak,"kata iman terhenti..tibe-tibe seorang wanita yang ku rasekan sebaya dengan kami muncul di sisi iman..sapekah wanita ini??adakah dia yang memiliki iman??aku cuak!tak mungkin...

"hai nisha..saya cousin iman,alia..iman segan kot..dia suruh saya tanya awak..awak sudike untuk terima die sebagai teman hidup awak(aduhai,sengal aku nak gune ayat poyo macam nie)?"kata alia dengan penuh kesopanan.huh!nasib baik aku..eh,apa dia cakap tadi??

"aa..cik alia,ape yang awak cakap tadi?saya tak dapat dengar dengan jelas,"kataku semula..betul..aku tak dengar..

"takpe lah..biar saya yang cakap sendiri..boleh tak saya nak suruh parents saya hantar rombongan meminang ke rumah awak(ayat nie pun aku rase sengal jgak nak tulis)??"kata iman dengan penuh keyakinan..

aku senyum malu-malu..mesti ar malu orang propose...

"iman,saye setia menunggu awak..dan rugilah saye kalau menolak permintaan awak.."
alhamdulillah..begitulah ceriteranya..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "love is blind"