Pages

lecturer & aku

pagi yang mendamaikan di dewan kuliah..jam gucci di tangan yasmin menunjukkan jam 11.00pagi..hari itu merupakan kuliah untuk subjek calculus..lecturer untuk subjek tu plak adalah encik nasri..beliau merupakan seorang lecturer yang bajet tegas..takde la tegas mane pun..baik jugak bagi markah free kat student..

"ok,guys,saya nak ingatkan awak semua yang pasal assingment saya bagi tu..tolong hantar pada hari jumaat ini!sesiapa yang hantar after jumaat,saya dengan sesuke hati saya akan tolak markah awak,faham??"kata encik nasri dengan nada suara yang tinggi..kononnye nak takutkan students la tuh..

dalam keriuhan kuliah,encik nasri ternampak dan terlihat yasmin dan farouq seperti bertengkar..ape kes pulak budak2 nie,getus hati encik nasri..

"yasmin and farouq!kamu berdua apesal??ade masalah??"tegur encik nasri..sedangkan ketika itu pertengkaran mereka takdelah obvious sangat..tapi encik nasri boleh perasan plak..kenapa ye dengan cikgu nasri??..

"sir,saya just nak tengok assignment yasmin jer,"kata farouq membela diri beliau..

"arghh..farouq tipu sir..die nak copy assignment saye..woit farouq!pandai eh nak kelentong sir nasri,"kata yasmin menegakkan keadilan..

"farouq!kamu dah berapa tahun belajar kat U??seminggu??sebulan??takkan buat assingment pun tak reti lagi..dah,jangan bertengkar..saya tak suke ade orang bertengkar dalam kuliah saya..baik semue,kuliah bersurai,"kata encik nasri..encik nasri ni pun satu,ape salahnye farouq nak tengok kejap...

pelajar-pelajar kuliah hari tu pun mule keluar dari dewan kuliah yang sejuk dek aircond..farouq keluar sambil menjeling ke arah encik nasri.huh!berani betul jeling kepada encik nasri yang kira-kira berusia 27 tahun..lecturer yang masih muda lagi..yasmin pula berkemas-kemas barang and bukunya..sebelum yasmin melangkah keluar dari pintu dari pintu dewan kuliah,encik nasri memanggil yasmin..

"yasmin,saya tengok awak selalu bergaduh dengan farouk..awak ade ape-ape ke dengan die,"tanya encik nasri dengan penuh berhati-hati..

"saya dengan die ?..hahah..buat sengal jerk..saya takde pape pun dengan farouk,"kata yasmin dengan penuh keikhlasan lahir dari hati nurani..

"owh,bagus la macam tu,"kata encik nasri lega..lega??apsal plak??entah..

"erm,baik la sir,saye keluar dulu,"kata yasmin mengundurkan diri..encik nasri masih tersenyum..senyum ade makne tuh..

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

"okey guys,keep practise on skill menendang tuh,next week kite akan buat test untuk skill tu"kata yasmin kepada budak2 junior kelab taekwondo..yasmin memang komited dalam menjalankan tanggungjawabnye sebagai trainer..die sibuk memerhatikan setiap teknik yang digunakan oleh para junior..

dari kejauhan,yasmin terlihat enck nasri melangkah masuk ke gelenggang taekowondo di dalam pusat sukan..eh,ape plak encik nasri nak buat dalam pusat sukan ni..tak silap aku,encik nasri guru silat.tapi mane ade budak silat dalam nie..encik nasri tersengih-sengih..ape kess??..

"yasmin!"panggil encik nasri..

"ye sir,ade ape boleh saye tolong??"sahut yasmin dalam keramahan..

"saya nak ajak yasmin pergi pasar malam dengan saya dengan saya,"ajak encik nasri dengan selamba-mamberknye..

"saye??kenapa ajak saye??"kata yasmin kebingungan dengan ajakan encik nasri..hish..takde orang lain ke nak jak,kate yasmin dalam hati..

"saya boring lah..tak tahu nak ajak sape,so,saye ajaklah yasmin,"kata encik nasri pula..

"saya tak kisah nak pergi,tapi take time sikit lah,sir boleh bagi saye mase nak cool down jap n tukar baju pastu,??"kata yasmin pulak..

encik nasri hanya menggangguk saje..hati encik nasri berbunge riang..huh!tak sangka yasmin sudi nak teman kan aku pergi pasar malam..hahah..encik nasri tersenyum lagi..

sementara itu pula,otak yasmin yang bergeliga diterjah pelbagai persoalan..seribu satu persoalan..apsal sir ajak aku,takde orang lain ke die nak ajak??syok dekat aku ke sampai sanggup datang dari rumah die kat puchong ke UM sini semate-mate untuk mengajak aku??macammane tahu aku kat sini??arghh!sape nak jawab??hati yasmin menjerit..

***

jarak antara UM dengan pasar malam kampung kerinchi hanyalah 500 meter..takde la jauh sangat..tapi itu tak bermakne encik nasri dan yasmin pergi ke sane dengan jalan kaki..dengan menaiki kia sportage milik encik nasri,akirnye,mereka sampai ke tapak pasar malam di kampung kerinchi..

"ramainye orang kat sini sir,"kata yasmin buat-buat pelik..biase lah ,pasar malam memang ar ramai orang..saje jerk yasmin buat-buat control ayu..huhu..

"ha'ah..ramai gak students UM kat sini,"balas encik nasri pula..

"alamak!ape plak kate dorang nanti nampak saya saya dengan sir kat sini,"kata yasmin..yasmin of cos la risau..kot-kot gosip bakal melanda kampus..

"baguslah kalau camtu..nanti takde la orang kacau awak,"kata encik nasri berseloroh..

"alamatnye,takde bf la saye nanti,"balas yasmin dengan selambenye..

"takpelah kalo macam tuh..kalo saye yang jadi bf yasmin,"kata encik nasri..kali ni memang encik nasri berkata dalam nada serius..hish yasmin,yasmin!takkan lah tak dapat tangkap ape yang aku cakap..bisik hati encik nasri..

"ha??apelah sir merepek nie,"kata yasmin pula..huh!makin dilayan makin merepek pulak..baik aku mengelak..kata yasmin didalam hatinye yg berdebar-debar tuh..

yasmin meninggalkan encik nasri di belakang..die membuat langkah sendiri dan akhirnye menuju ke sebuah kedai tudung..kedai tudung yang menjual tudung ikin yang semakin mendapat tempat di hati wanita..encik nasri hanya mengekori dari belakang..

"eh.cantiknye tudung nie,"kata yasmin kerana teruja melihat tudung ikin berwarna biru berbunga..

"yasmin suke??kak,amik tudung nie,"kata encik nasri sambil menghulurkan tudung berbunga biru itu kepada jurujual..`Encik nasri mengeluarkan tiga keping not RM10 kepada akak tersebut..yasmin terpana..apekehal nye lecturer aku nie??..

"terima kasih cikgu..saya nak kena bayar balik kat cikgu ker?"tanya yasmin malu-malu..

"anggaplah itu sebagai hadiah saya kepada awak sebab selalu cemerlang dalam subjek saye.."ujar encik nasri lembut..

"kalau macam tu sir,izzah ,normi ,achik pun kena dapat tudung jugak la sir,"kata yasmin berlawak pulak..pandai pulak aku berjenaka,kate yasmin dalam hati..encik nasri sekadar tersenyum..seketika selepas itu,die bersuare semule..

"sebenarnye saya anggap yasmin sebagai seseorang yang special dalam hidup saye,''kata encik nasri dengan tenang..setenang air di kolam ikan..yasmin hanya mendiamkan diri..die tak tahu ape yang harus die respon terhadap kate-kate encik nasri..arghhh!!malas nak pikir!

***

huh!hari yang penuh kontroversi..encik nasri memang gile lah!..getus hati yasmin..die melangkah masuk ke biliknye yang terletak di kolej kediaman pertama..kelihatan roomatenye,hanis amanina sedang khusyuk mengulangkaji pelajaran di atas katil sambil mendengar mp3..

"eh cik kak,beli tudung baru ker?"kata hanis amanina cube memulakan perbualan apabila dilihatnya yasmin seperti orang tak berdaya..

"ha'ah..penatnye aku hari ni..banyak benda terjadi,"kata yasmin dalam nada yang lemah..

"sape yang beli??encik nasri??"kata hanis amanina cube mengagak..

"mane ko tahu nie??"kata yasmin..pelik betul.akap biar betul.pandai hanis amanina teka..

"min,dah kecoh dah kat kolej kite nie..dorang nampak ko pergi pasar malam dengan encik nasri..kat toilet,kat ampaian tu semue sibuk bercerite pasal hubungan ko dengan encik nasri,"kata hanis amanina menjelaskan isu-isu yang sedang terjadi dalam kolej kediaman..

"takde maknenye..sir just ajak aku pergi pasar malam,tu jerk..not more than that,ok??"kata yasmin membela diri..

"ko cakap biar betul min!encik nasri tu asyik fokus kat ngko jerk..kat kuliah,kat mane-mane ja lah die tahu ko kat mane..aku raes lah,encik nasri tu dah syok kat ngko lah.."kata hanis amanina bersemangat..

"entah la,hanis..aku pun tak tahu lah..tapi hari nie memang banyak benda pelik yang berlaku,"kata yasmin perlahan..apa yang berlaku padanya adalah sesuatu yang tak pernah die fikirkan selama ini..

"ye ker??min, cerite la kat roomate ngko nie..bukan sesape pun,"kata hanis amanina cube untuk menyelidiki ape yang berlaku sebenarnye pada roomatenye yang sengal itu..

"aku segan la weyh,"balas yasmin pula..benar segan..

"min,aku ni roomate ko tau..since kita baru masuk until now,masih ade rezki to be roomate,dah lame k..rahsie ngko rahsie aku..rahsie aku,rahsie ngko..beb!cter lah,"kata hanis amanina memujuk..dari raut wajah yasmin,terpancar seribu satu masalah..

"ok..aku cter..actually macam ni..eh,camne nak cter nie??em..ok..straight to the points,k..die nak jadi bf aku..and die kate aku ni special for him..goshhhh..ape kes nie??aku tak paham la sir nasri nie.."kata yasmin dengan penuh semangat..akhirnye terkeluar juge isi hatinye itu yang kebingungan mencari jalan keluar..

"sah la tuh..memang sir nasri dah fall in love dgn ko..terima je lah min..sir tu dah la baik,dah ade kerjaya,kereta ada,rumah ada,muka pun,boleh la.."kata hanis amanina memberi pendapat..

"masalahnye,aku takde perasaan pun dekat sir..u know,he is my lecturer k..how can i fall in love with him??that's imposibble.."kata yasmin pula menidakkan kebenaran kata-kata hanis amanina..

"yasmin!zaman sekarang nie bukan zaman kena i luv u,u luv me tau!asalkan seseorang lelaki itu can giv u bright future,dah ok lah..luv comes after u get married k.."kata hanis amanina meyakinkan yasmin yang masih buntu..ape lah yasmin nie..memilih kot..

yasmin diam..cube memikirkan kebenaran kate-kate hanis amanina..aku and sir..kelakar la weyh..sesuai ker??bisik sanubari yasmin..

***

kuliah calculus di dewan kuliah..handphone nokia express music yasmin bergetar..kenape bergetar??kenapa tak bebunyi??memanglah,dalam kuliah..kenalah buat silent mode..

EMAK

calling..........

emak??ape yang mak nak petang-petang macam nie..selalunye mak call waktu malam..kate yasmin di dalam hati..erm,angkat jap lah..

"hello min,"kate emak memulakan bicara..

"hello mak..ade ape call min ni??min dalam kuliah sekarang nie,"ujar yasmin perlahan..takut2 disedari oleh encik nasri..

"mak ade benda penting nak bagitahu yasmin,baru jerk tadi ade orang datang merisik min,"kata emak yasmin..

"ha??sengal betul..sape tu mak??"kata yasmin diselubungi perasaan ingin tahu..

"dorang kate dorang tu makbapak lecturer min,,sape namemye tuh,nazri,nas..ha..nasri..yasmin setuju ker?dorang mintak nak bertunang dulu..pastu sebaik sahaje yasmin habis belajar,boleh la kawin terus..min?min?"kata emak.aku terpaku..terus ku matikan perbualan..

ape yang diperkatakan oleh encik nasri di hadapan kuliah langsung tak masuk ke dalam otak yasmin..berbagai-bagai perasaan dalam jiwa yasmin tika itu..geram??bengang??bengkek??marah??atau happy??arghh!!!

kuliah tamat..pelajar-pelajar yang lain berpusu-pusu keluar dari bilik kuliah..almaklumlah,hari tu hari sabtu,ramai yang bersiar-siar di kotaraya kuala lumpur..tapi yasmin masih di tempat duduknye..

"yasmin!awak taknak balik ker?or nak saye temankan awak balik??"kata encik nasri lembut..

"ape yang sir dah buat?cube bagitahu saye??"kata yasmin dalam nada serius..

"buat ape??saya tak faham lah,yasmin..cube cerita kat saye,"kata encik nasri pula..

"sir hantar ibubapa sir ke rumah parents saya kan??!"kata yasmin dalam nada suara yang tinggi..sememangnye yasmin bengang..

"owh,pasal tu..ye,memang saye hantar ibubapa saya untuk merisik awak..salah ker??"balas encik nasri cube untuk menduga yasmin pula..

"memang salah!sebab sir tak bagitahu saya dulu!"balas yasmin memberontak dengan tindakan encik nasri..

"cik yasmin oi..kalau pihak lelaki nak merisik,die tak perlu bagitahu..itulah namenye merisik,"kata encik nasri menjelaskan perkara sebenar-benarnya..

"ape-ape ajelah..tapi sir dah gune kuase sir untuk carik alamat rumah saye!sir da salah gune kuase!"kata yasmin lagi untuk mencari kesalahan encik nasri..

"awak tahu tak yang saya nie dah jatuh cinta dekat awak(sengal aku nak create ayat nie..)??awak boleh faham tak perasaan saya nie??yasmin!tolonglah fahamm.."kata encik nasri sepenuh hati..kenapalah gadis seorang nie tak mengerti kasih sayang yang cube aku tunjukkan,getus hati encik nasri..

pertama kalinye encik nasri bersuare lantang di hadapannye..yasmin terkejut..die confused..lalu die terus berlari keluar dari bilik kuliah dan bergegas pulang ke asramanya..mata yasmin yang kecil sedikit berkaca..dia sebak.sebak??entah...yasmin kurang pasti.!

***

"assalamualaikum.."kata yasmin lalu melangkah masuk ke dalam bilik..seperti biase,hanis amanina berada di atas katilnye dan mengulangkaji pelajaran sambil mendengar mp3..

"waalaikumsalam,"jawab hanis amanina lembut..dilihatnye raut wajah roomate nye yang muram..lalu menyambung bicara hati ke hati..

"min,apsal nie??muke monyok je??ini ke min yang aku kenal??nope right?hey girl!cerite la problem ngko..aku tahu,ko ade masalah ni.."kata hanis amanina dengan caringnye..

"family sir datang risik aku,"kata yasmin pendek..bukan yasmin pendek tau..ayat die yang pendek..

"wow!baguslah tu..dah ade dah calon suami ngkau..aku??masih mencari lagi nie.."kata hanis amanina excited..

"aku tak tahu same ade nak terima die ke tak,"kata yasmin lagi..

"terimalah min..encik nasri tu memang dia sayangkan ngko tau..die bersungguh nak kan ko..and die yang mintak address ko dari aku..sori for not telling u this,k?"kata hanis amanina menjelaskan perkara sebenar..

"engkau yang bagi??owh no!aku tuduh die macam-macam tadi..kejamnye aku..but,tak kisah la..the thing is same ade aku nak accept or reject..gimme idea,pliz??.."kata yasmin mengharap pertolongan hanis amanina,roomatenye yang banyak membantunye selama ini..

"what's the matter..umur takde la jauh beza sangat..ko sekarang 22 die 27..so,tak beza kan??"kata hanis amanina meyakinkan yasmin..

"tapi hanis,die tu lecturer aku tau!!"balas yasmin geram..

"sekarang nie memang la die lecturer kau..but next year,no more kan??tahun depan ko akan jadi accountant and die tetap lecturer..and ko bukan die punye student lagi..so,what??aku rase sekarang baik ko pergi mandi..bersihkan diri and lepas tu pergi solat istikharah..insyaAllah, Allah will show u the right path.."kata hanis amanina untuk mengembalikan semangat yasmin yang rapuh tadi..

"thanks hanis!thanks a lot..ko dah banyak tolong aku dalam membuat keputusan..thanks sesangat.."kata yasmin lalu memeluk erat roomatenye itu..

"itulah gunenye kawan kan??huuu..min busuk lah..dah dah,g mandi.."kata hanis amanina dalam nada ketawa..

************************************************************************************

'kompang dipalu..
pengantin malu..
duduk bersanding..
tersipu malu..
kami ucapkan...
moga berkekalan..
moga sejahtera hingga akhir zaman..'

"tahniah sir and tahniah yasmin sebab jadi raja sehari hari ni,"kata farouk berseloroh..siapa sangka akhirnya jodoh yasmin bersama pensyarahnye..Allah yang menentukan segalanya..

"terima kasih farouk..weyh,tak ajak ker diana danielle ko datang ke majlis aku nie?"kata yasmin berjenaka pula..

"arghh min!takde maknenye la..gf aku sekarang ustazah k..no more sexy girls in my life..hahah..owh sir,patutlah selalu marah saya dalam kelas,rupenye ade affair dengan yasmin,"kata farouk pula dengan bersemangat waja..

"hahah..maybe kot..awak kacau yasmin,memanglah saye marah.."kata encik nasri pula..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "lecturer & aku"