Pages

antara malaysia&australia

Petang yang mendamaikan..sebaik sahaja tamat kuliah,aku bercadang untuk bersiar-siar di sekitar university of queeensland yang baru dua minggu aku jejaki..banyak tempat di sini yang belum aku jelajahi..aku berseorangan..jalan sorang-sorang pun syok jugak!

Jalan,jalan,jalan dan terus berjalan..tina-tiba aku ternampak sesorang yang amat aku kenali..eh,kenapa dia dekat sini??bukan dia patutnye kat rusia ke??lalu aku berjalan menghampiri orang itu..

“ni naqib kan??”tanyaku meminta kepastian..

“eh,ain! Kau buat ape dekat sini?”Tanya naqib pula..

“aku dapat belajar dekat sini lah..eh,kau bukan patutnye dekat rusia ker??”tanyaku lagi ingin penjelasan..

“sepatutnye macam tu lah..tapi entah macam mane,MARA campak aku buat medic dekat sini..kau bile start belajar kat sini??”balas naqib..

“baru je dua minggu..tu pasal lah aku jalan-jalan carik pasal skang nie,”kata aku buat lawak plak..

“owh,ye ke..kalau macam tu,jom ar ikut aku..aku belanja kau makan kebab halal dekat Hawken Drive..Hawken Drive dekat je dari sini,”kata naqib lagi..aku mengangguk lalu berjalan beriringan naqib dengan jarak kira-kira 0.8 meter…tak banyak benda yang dibicarakan sepanjang berjalan kaki..naqib lebih banyak mendiam..


“hmm..sedap jugak kebab nie,”kata aku setelah memakan sedikit bahagian kebab yang diorder..

“memang lah sedap..sebab tu aku ajak kau makan kat sini..ada jugak restoran halal yang lain..contohnye Satay Club, Nandos, and Miss India kat sekitar sini”kata naqib bersemangat memberitahu kedai makanan yang halal..

“nandos pun ade?!wow..takde la susah sangat nak carik makanan halal dekat sini..terer jugak yer ko selok belok kat sini,”kata aku yang sedikit teruja dengan kepakaran naqib dalam bab-bab kedai makan..

“ala,biase ar tuh..dah selalu merayau kat sini..lagipun aku kan dah 2 tahun duduk kat sini..erm..fathin macam mane??”Tanya naqib dengan gagap..

“baru sekarang nak tanye??takpe..takpe..aku jawab jugak..fathin okey jer..die sekarang kan kat UKM..tak silap aku die mintak nak jadi doktor kanak-kanak..last ko contact dengan die bile??”kata aku pula ingin tahu..

“bulan lepas..”kata naqib perlahan..

“bulan lepas..sekarang ni pun dah hujung bulan..lame giler kau tak contact dengann die,”kata aku menduga naqib..sebulan tuh..lame deyh..

“call kan mahal..nak YM pun takde mase..busy..biase ar budak medic..bukan macam kau budak engine,boleh rileks-rileks..”kata naqib membela diri..

“alasan je tuh..suka hati engkaulah..yang penting korang saling keep in touch..and percaya antara satu sama lain,dah okey..waktu kat Malaysia dulu,fathin ade jugak cerita kat aku yang ada mamat lain nak ngorat die..tapi die terus tak layan..tahu sebab ape??sebab engkaulah!so,ko jangan nak main-mainkan die pulak..aku tahu kau buat hal kat sini,watch up..”kata aku sedikit mengugut..

“erm,takde lah..mane ade girlfren kat sini,”kaat naqib lagi..eyt,aku ade cakap ke die ade girlfren lain kat sini..aku cuma cakap kalau die buat hal..muke naqib ni pun cam cuak je..eh,takut ker??..berani kerana benar..takut kerana salah..

***

Pagi yang nyaman..tingkap bilik dikuak..dapat aku rasekan udara nyaman berlumba-lumba masuk ke dalam bilik..roomateku,masih enak dibuai mimpi..dia takde kelas ke hari nie??baik aku kejut die..

“mya,mya..bangun..mya takde kelas ke hari ni??”kata aku lalu mengoncang lembut bahu mya..lalu mya terkebil-kebil membuka mata..

“erm..mya takde kelas la hari ni ain..mengantuknye mata nie..malam tadi mya tidur lewat,”kata mya menjelaskan kondisi mengantuknya itu..

“tido lewat??study ape sampai lewat-lewat malam tuh??”Tanya ku pula..

“hishh ain ni..takde maknenye nak study sampai tengah-tengah malam..mya main sms dengan aqib la,”jelas mya menerangkan keadaan sebenar..aqib??siapa plak tu..macam name naqib jerk..naqib kah orang itu??hish,tak mungkin..naqib kan sayang giler kat fathin..die takkan buat camtu..lagipun mya kate aqib,bukan naqib..

“aqib??sape plak aqib tuh?”kata ku bersemangat ingin tahu..

“boyfren mya lah..ain tahu tak,aqib tu baik sangat..caring..charming.semue yang baik tu adelah kat aqib tu..kalau dunia ni mya punya kan,mya nak bersama dengan aqib 24 hours..hahha..kelakarkan??”kata mya dengan nada ceria..dapat ku lihat hilang terus mengantuknye tadi..

“owh..bf mya..jangan lebih-lebih pulak..sebab kalau before kawin hubungan terlampau mesra,nanti after kawin dah hilang serinya..”kata aku umpama ustazah norbahyah..jadi ustazah la plak..

“ain ni dah macam kaunselor plak..ape-ape pun,thanks for that nasihat..nanti kalau ade masa,mya tunjukkan dekat ain my aqib ok..ain pulak,takde boyfren ker??”kata mya lalu mencuit lengan aku..aduh..sakit ler..

“hahahah..don’t ask me such question bcoz I don’t have any answer for it..”kata ku lalu gelak terbahak-bahak..mya terus mencubit lengan aku..alahai..cubitan manja..mya memang begitu….sepanjang tempoh enam bulan aku menjadi roommate mya,tak pernah sekali pun kami bertengkar..gurau-gurauan sudah menjadi sajian setiap hari..

Hampir setiap malam sebelum tido,pasti mya akan ceritakan tentang kebaikan aqib,kesopanan aqib dan semuanye pasal aqib la..sape lah aqib ni..pasal die,hubungan aku dengan mya bertambah erat..
***********************************************************************************************************
“ain,jom pergi brisbane river nak..aku teringin sangat la nak main canoe kat situ,”ajak falin teman sekuliahkuaku mengenali falin sejak di malaysia lagi..kami bagaikan belangkas..kalau pergi jalan-jalan,pasti berdua..berdua lebih baik kan??..

“owh..aku pun teringin jugak nak main canoe kat sane..kau tahu jalan ker??”kata aku pula..tibe-tibe aku teringat literature yang aku belajar pada zaman sekolah..tentang kino dengan pearlnye,canoenye,coyotito,the trackker..hahha..fikiran ku mule melalut..

“aku tak tahu sangat jalan die..takpe..kite gamble je lah,”kata falin meyakinkan aku..aku hanya tersenyum lalu memulakan langkah untuk ke Brisbane river yang indah itu..falin ni jenis berani sedikit..so,memang la aku tak kisah kalau nak berjalan dengan die..falin..setiap kali dengan die,pasti aku akan teringatkan fatimah zahrah..falin seperti fatimah jugak..kami memang selalu bergaduh,tapi akan berbaik semula..lumrah persahabatan..

Hari itu hari khamis..tak ramai sangat yang mengunjungi Brisbane river..

“eh,ain..itu bukan ur fren ke,naqib??alaa yang couple ngan kawan u kat Malaysia tu,fathin??”kata falin lalu mengunjukkan tangannye ke arah naqib..naqib??

“die dengan sape tu??’kata falin lagi..

“naqib dengan mya??”kataku tersentak..naqib dengan mya??adakah itu aqib yang mya maksudkan??aku perlukan penjelasan..lalukan aku menarik tangan falin untuk bergerak lebih laju ke arah naqib dan mya yang baru saje turun dari canoe yang dinaiki..mya perasan akan kehadiran aku..lalu die turut bergerak pantas ke arah aku dan falin..

“ain!!ain nak main canoe jugak eh..main lah..best tau..ar..ain..ni la my boyfren..aqib,”kata mya bersemangat..

“naqib??”kata aku seakan tak percaya apabila melihatkan insan di depan aku ini adalah naqib di samping perempuan lain..

“eh,ain..dah kenal naqib ker?”kata mya ingin tahu..naqib masih membisu..terkejut la jumpa dengan aku tuh..

“erm..mya..ain nak cakap dengan naqib kejap,boleh..tak lame ..sekejap jerk..”kata aku untuk meminta mya berundur diri buat sementara waktu..

“of coz la boleh..mesti u all nak cerite banyak cerite kan??ok..aqib I g sane dulu k..”kata mya dengan lembut..naqib sekadar mengannguk lemah..mya berlalu lalu menarik tangan falin yang masih kebingungan ke suatu sudut di taman berdekatan..

“siapa mya pade engkau??”

***

“mya tu kawan aku je lah..kuliahmate aku,”kata naqib sambil memalingkan mukenye ke arah lain..tak berani ar tuh..

“mya cakap kat aku kau tu boyfren die??macam mane pulak tuh??”kata aku untuk memprovok naqib..

“we are just fren je lah..”kata naqib lalu melempaskan keluhan berat..habis tu yang aku tengok mesra sangat tadi tu ape kess plak..tolong jawab..

“naqib!tolonglah cakapkan hal yang sebenar..jangan nak berselindung dengan aku,”kata aku lagi inginkan penjelasan yang sebenar..suasana sepi menyelubungi seketika sebelum naqib bersuare semule..

“yup!memang aku boyfren mya!puas hati kau??!”kata naqib dengan nada sindiran..aku terkejut dengan kenyataan tak semena-mena itu..

“ya Allah!fathin kat KL punye lah setia dekat kau..tak keluar dengan lelaki lain..kau kat sini pulak berseronok dengan perempuan lain,”kata aku marah..memang aku marah..

“hey ain!suka hati aku lah..aku bosan tahu tak??!bosan! aku just nak have some fun je kat sini..salah ke aku untuk rase gembira??”kata naqib menduga aku ..die yang salah..tanye aku plak..

“kau tanye aku salah ke tak??salah lah!naqib!please lah..jangan buat macam ni kat fathin..”kataku seakan tak berdaya..

“buat ape??aku masih cintakan fathin..aku masih sayangkan dia..dan aku masih setia pada die,ain..aku cume nak bergembira dengan mya..itu je..”kata naqib minta difahami..kepala otak kau!

“tapi cara kau tak betul naqib..ye,aku tahu kau masih setia dengan fathin..tapi kau dah beri harapan dekat mya..mya tu hari-hari cerita dekat aku pasal kau..pasal fathin pulak,macam mane kalau die dapat tahu benda nie..die mest kecewa dengan kau..”kata ku agar naqib faham bahawa carenye salah..salah..

“eh yang kau nak sibuk hal aku ni apsal plak??aku ade kacau hidup kau ker??aku tahulah,kau tu jeles..ye lah,takde orang nak kan kau..pastu sibuk nak ambil tahu pasal hal orang lain plak..get out of my life lah!”kata naqib dengan suara nyaring..jantungku seakan berhenti berdegup seketika..sampai hati kau cakap macam tu,naqib..kau kejam!

“eh naqib!kalau bukan kerana fathin,aku pun taknak amik tahu pasal kau lah..ok ,fine!aku takkan ambik tahu pasal kau dan mya..tapi jangan ingat aku akan rahsiakan benda ini dari fathin..she deserve to know this!”kata aku dengan nada yang tinggi..puas hati aku!

Aku terus menoleh..ku lihat mya dan falin berjalan kea rah kami..lalu aku menuju kea rah mereka dan menarik falin berlalu dari tempat itu..argghh!!sengal punye naqib!

************************************************************************

Malam yang sejuk..aku menghadap ke luar tingkap lalu menoleh ke langit..mengira-ngira bintang berkelipan..huh!hari yang menstresskan hari ini..handphone di tangan kiri ku dibelek..nama fathin di skrin,aku tenung dalam-dalam..perlukah aku bagitahu fathin??perlukah aku menghubunginya??

“hello fathin..”kataku memulakan perbualan..

“hello ain..huhu..dah lame tak dengar cerita kau..ape kess call aku nie??”kata fathin ceria..

"aku kan sekarang belajar same tempat dengan naqib,”kata ku sopan..aku cube mencari mood..

“owh,best nye kalau aku pun kat sane jugak..naqib macamana??”Tanya fathin excited..

“naqib okey..thin,aku ade benda nak cakap ni..tak cakap salah..cakap pun aku rase cam salah jugak..so aku rase baik aku cakap..”kata ku takut-takut..aku takut untuk melihat reaksi fathin nanti..

“erm..macam serius jerk bunyiknye..ape bendanya??bagi tahu je lah..aku open.”kata fathin pula..ko taknak dengar lagi boleh la cakap macam tu..bisik hati aku lagi..

“err..camne nak citer ni..erm..ok fathin..actually macam nie..aku tahu naqib memang sayang kan kau dan setia dengan kau..tapi..”kata-kata ku terhenti..aduhai beratnye mulut ku untuk meneruskan bicara..ade kah aku sedang mengaibkan naqib??tak!aku tak bermaksud macam tu..

“tapi ape ain..cube kau cakap cepat sikit..aku ade kuliah lepas nie,”kata fathin..

“die beri harapan kepada orang lain dekat sini,”kata ku berkias..sebolehnye,aku hanya mahu gunekan perkataan yang tak membuat fathin rase cepat terluka..

“maksud kau die ade perempuan lain dekat sane??”kata fathin dalam nada agak tinggi..aku dah agak reaksi ini..

“no..i mean..”belum sempat aku cube menjelaskan keadaan sebenar-benarnye,fathin terlebih dahulu memotong cakap ku..

“ain ! kau jangan nak buat cerita lah!aku kenal dengan naqib tu..die setia dengan aku..dan dia takkan berlaku curang dengan aku..kau tak payah nak amik tahu pasal hal kitorang lagi!”

Papppppppppp!telefon diletak fathin..salah ke aku??aku hanya ingin membetulkan keadaan antara naqib,fathin dan mya..itu jerk..bukan niat aku untuk menghuru-harakan keadaan..dapat aku rase mata aku mule berair..sebak??...

***

Sejak peristiwa 4 tahun yang lalu dulu,aku tak pernah lagi bersemuka dengan naqib..tidak ada ape yang perlu dicakapkan..sejak hari itu juga mya bermasam muka dengan aku dengan aku..entah ape yang dihasut naqib kepada kepada mya,aku pun kurang pasti..dan pada hari itu juga dia bertukar bilik dengan dengan falin..falin menjadi roommate aku pula..Mya! mya! Ketika aku nak menjelaskan keadaan sebenar,kau engkau pulak lari dari aku..fathin..aku ade jugak cube untuk menghubungi untuk bertanya khabar..namun hampa..fathin seperti mya..aku putus asa untuk membetulkan keadaan..biarlah masa yang menentukan segalanya..

“oit ain..ape yang kau berangankan tu,”tegur falin..huhu..beginilah aku tak kira dalam kapal terbang ke,bas ke..aku lebih suke melayan perasaan sendiri..

“erm..takde lah..aku macam biase la dengan hobi berangan aku tu,”kata aku lalu tersengih seperti kerang..

“aku rase sekejap lagi kite sampai la KLIA..tak sabarnye nak jumpe dengan parents aku..”kata falin pula..

“aku pun..ape la khabar mak ayah kite tu,”balasku lembut…

Setengah jam selepas itu,kapal terbang pun mendarat di lapangan terbang..aku berjalan berduaan dengan falin..dari kejauhan aku dapat melihat naqib bersama mya yang berpimpin tangan(don’t do this at home)..otak ku ligat berfikir..ape lah yang akan terjadi kalau fathin nampak..

Fathin??itu fathin..ya Allah!!ape yang akan terjadi nie..fathin berjalan menuju ke arah naqib..wajah nya yang ceria bertukar sekelip mata sebaik melihat mya di sisi naqib..

“owh..inilah girlfren awak tuh,”kata fathin lalu menghadiahkan sehelai tamparan berbisa ke muka naqib(don’t do this at home..)..huh!

“saya bodoh sebab tak percayakan kawan saya semata-mata untuk lelaki tak guna macam awak!”marah fathin kepada naqib..naqib masih memegang pipinya yang terasa sakit..fathin terus berlari anak keluar dari balai ketibaan…hatinya remuk..menyesal..dan pelbagai macam perasaan lagi..

Naqib terus melonggarkan tangannye dari pimpinan mya..terus die meninggalkan mya yang yang kebingungan untuk mengejar fathin..fathin!

Ehhhhhhhhhhhhhheeeeeeeeeeetdush!naqib dilanggar lari..badannya lemah terbaring kaku di atas jalan raya..aku sekadar mengangakan mulut kerna terpana seketika melihat kejadian yang berlaku cukup pantas dihadapan ku..

Tubuh naqib yang terdampar mula dikerumuni orang ramai..tibe-tibe fathin keluar dari tempat persembunyian..

“naqib!!!”fathin menjerit sekuat hati..adakah ini akhirnya??dia berlari mendapatkan naqib yang terbaring berlumuran darah..

***************************************************************************************

“fathin..maafkan saya..saya tak pernah tahu yang naqib is yours..maafkan saya..ain,maafkan mya..mya terlalu emosi..mya langsung tak minta penjelasan dari ain..mya ingat ain cube untuk mengeruhkan hubungan mya dengan naqib..fathin,,im so sorry..saya adalah orang ketiga dalam hubungan awak..maafkan saya..dan kembalilah kepada naqib..dia sayangkan awak..saya tak akan menganggu awak dan naqib lagi..”kata mya dengan penuh keikhlasan..sememangnye mya menyesal..dan dia juga sebenarnye tidak mahu menjadi penghalang antara fathin dan naqib..aku tersenyum puas..akhirnya semua perkara terjawab juga..

“saya tak salahkan awak mya..saya yang salah..awak tak tahu ape-ape..saya ni ha..degil..saya tak ambik kisah pasal ape yang ain cakap..ain,aku mintak maaf yer..”kata fathin lembut..die mule sedar akan kesilapannya..

“takpe fathin..aku dah lame maafkan kau,mya,dan naqib..biase la..kite ni darah muda..kadang2 perasaan sabar kita belum cukup tebal..semoga kita semua dapat pengajaran daripada ape yang berlaku ni kan??”kataku untuk memberi semangat semula kepada mereka..naqib yang baring dari tadi sekadar membisu..mungkin tak berdaya untuk mengakui kesalahan diri..

“ini semuenye punca dari saye..saye yang salah..fathin,maafkan saye..saye tak sedar salah saya..tapi wlaubagaimanapun saye tetap cintakan awak..mya..im so sorry..awak jadi seorang yang terlampau baik sangat..dan saya pula suke-suke je nak beri harapan kepada orang..maafkan saye..and ain..aku mintak maaf sangat2 sebab marah kau waktu dulu..baru sekarang aku sedar sebab kau marahkan aku..supaya aku tak jadi macam nie..”kata naqib..terserlah rase keinsafan di dalam diri die..

Fathin sedikit beremosi..ya!memang sukar untuk kita memaafkan kesalahan orang yang curang dengan kita..lalu fathin segera meninggalkan bilik sakit yang menempatkan naqib..aku dan mya mengekori langkah fathin..di luar bilik…

“ain..tolong aku ain..aku tak tahu sama ade aku masih sayangkan naqib atau tidak..aku tak tahu aku datang melawat die ni atas dasar simpati atau cinta..aku buntu ain..tolong la aku..”kata fathin dengan sebak..sedikit sebanyak aku agak tersentuh..

“aku faham perasan kau sekarang fathin..ape yang boleh aku nasihatkan kau ialah pergi berehat..tenangkan fikiran sedalam-dalamnya..lepas tu kau nilai balik perasaan kau dekat die..evaluate..dan aku rase kau pasti menemui jawapannye..kau kena ingat fathin..semua orang tak terlepas dari melakukan kesilapan..yang membezakan adalah sama ade kita bagi peluang untuk memperbetulkan diri atau tidak sahaje..”kataku dengan panjang lebar..fathin kembali mengukir senyuman..memikirkan kata-kata aku kembali...

***

Aku menemani fathin ke hospital lagi..pada mulanya,berat juga hati untu menemani..tapi kawan kan??ape gunenya kawan kalau bukan untuk membantu ketika kesusahan..fathin tampak lebih berkeyakinan hari itu..die seperti sudah bersedia untuk berbicara dengan naqib..tentang ape??aku pun kurang tahu..

Di dalam bilik,aku duduk di sofa yang terletak di sudut jauh dari katil ,sengaje aku duduk berjauhan dari fathin untuk memberi mereka sedikit privasi..namun,bias—bias percakapan mereka dapat aku dengar..

“saya datang sini bukan untuk berbicara cinta dengan awak..saya hanya nak maklumkan 2 perkara sahaja..yang pertama,saya nak bagitahu awak yang saya dah maafkan awak..dan yang kedua..”kata-kata fathin terhenti seketika..mungkin memerlukan kekuatan..mungkin..

“kita akan jadi macam dulu kan??”kata naqib dengan penuh mengharap….

“bukan!saya dah fikir masak-masak..dan bagi saya jalan yang terbaik untuk kita adalah berpisah,”kata fathin dengan lantang lalu berlari-lari anak keluar dari bilik..naqib tergamam..begitu juga aku terkejut dengan kata-kata yang dilafazkan fathin..naqib melihat ke arah aku..aku sekadar menjungkit bahu kerana aku sendiri bingung…

Atau adakah ini balasan yang harus diterima naqib akibat kecurangannya??bagaimana pula dengan fathin?menyeksa diri??...

***********************************************************************************************
one year later..
Fathin yang kini bergelar seorang paedetrician melangkah mausk ke wad kanak-kanak untuk memriksa kanak-kanak..sunyi..mana pulak budak-budak ni..getus hati fathin..die meneruskan langkah hingga ke hujung wad..tiada sesiapa..

“doktor athin!!!”jerit seorang kanak-kanak dari arah belakang fathin..haikal??

“haikal!kenapa nie??”Tanya fathin dengan lembut..

“doktor!cepat pergi taman kat luar tuh..ade orang pengsan..cepat doktor!”kata haikal dengan cemas..ya Allah..sape pulak yang pengsan ni..fathin segera mengorak langkah yang laju menuju ke taman..

Party?bisik hati kecil fathin..

“haikal,tadi kate ade orang pengsan..ni pulak apsal ade belon-belon..makanan-makanan nie..dengan mainan ni lagi..sape yang pengsan??baikcakap betul..tipu dosa..”kata fathin lagi yang blur..

“assalamualaikum..”suatu suara memberi salam..fathin rindu akan suara itu..tapi sipaakah pemilik suara tersebut..lalu fathin menoleh ke belakang..

“naqib??”kata fathin terpaku seketika..

“ye saye..”kata naqib pendek..fathin menarik muke tak puas hati..die rase tertipu dengan perkara ini..

“ape yang awak nak??”tanay fathin tegas..

“awak,”balas naqib pula..

“tapi saya taknak awak,”kata fathin mencengkam gigi tanda geram..

“mulut awak boleh menipu..tapi bukan mata awak..”kata naqib cube untuk menduga perasaan fathin..

“mana awak tahu mulut saya menipu??ade bukti??’kaat fathin lagi sambil bercekak pinggang..garang dowh..

“sebab..”kata naqib terhenti seketika..lalu muncullah….muncullah aku!aku menghampiri mereka..

“ain??”kaat fathin tertanya-tanya..

“sorry fathin..aku dah berkomplot dengan naqib untuk buat majlis nie..fathin..come on lah..aku tahu kau masih cintakan naqib..naqib pun macam tu jugak..so so what??masing-masing nak menyeksa diri masing-masing daripada orang yang korang sayang??”kataku memberi penjelasan..

“mana kau tahu ain aku sayangkan naqib??’kata fathin pula kepada aku..

“ala..fathin..kalau kau dah tak sayangkan naqib,mesti kau dah buang barang-barang yang naqib pernah bagi kan??lepas tu,sms naqib yang berkurun lamenye mesti kau dah delete kan kalau tak sayangkan die..”kata aku dengan hujah ku tersendiri..

Fathin masih memasamkan mukenye..naqib sekadar mengangkat kening..sekarang,segala-galanya terserah kepada fathin..nak terima atau tidak..

Wajah masam mencuke fathin secare tibe-tibe berubah gembira..lalu fathin berkata,”kenapa lambat sangat pujuk??penat tau saye tunggu..ingat dah tak sayangkan saye dah..bla..bla..bla….”naqib tergelak besar..aku tersenyum bangga kerana dapat menyatukan ikatan yang pernah terpisah..

Happy endingkan??aku pulak macam mane??heheh..sori beb!cerite aku tak termasuk dalam cerpen nie..nanti ade mase,aku buat cerite aku pulak yer..hahah..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "antara malaysia&australia"